בניהול ד"ר קרלוס רוזנברג - רופא נשים מיילד ונתי רוזנברג - דולה

הפטונומיה, מהי?

היא מוגדרת כמדע של רגשות. מדובר במדע פנומנולוגי- אמפירי, אשר מבינים אותו לעומק דרך ההתנסות האישית, דרך החוויה – המתבססת על מגע. המגע ההפטונומי הוא מגע אשר מהותו היא קבלה ואישור הזולת על כל הטוב שהוא מביא לעולם, גם כאשר האחר הוא עובר.  מדובר  ב "להיות בשביל השני" בעזרת נוכחות שקופה. ההפטונומיה עוסקת בכל הקשור לאינטראקציות וליחסים הרגשיים בין אנשים. עיניינה הוא היבטי האושר האנושי, הסובלנות וקבלת השוני, ויכולת החיבור למהות האנושית כדי לאפשר על ידי כך, את מימוש הפוטנצאיל הגלום באדם, לצורך התפתחותו המלאה.

למה השם הזה?  
המילה הפטונומיה באה מהמילה hapsis שפרושה ביוונית "תחושה, מגע, מישוש, להכיר בעזרת מגע, לדעת בעזרת מגע". אריסטו השתמש במילה הזאת כדי לציין ריפוי הזולת, החזרתו לתחושת אחדותו, אישור  האחר על עצם היותו. המגע ההפטונומי הוא שילוב של חוש המגע (מישוש) ותחושת הרגש המתלווה. הוא האינטליגנציה הראשונית שבעזרתה פרט יודע מה טוב עבורו ומה מיטיב עם מהותו. 

קצת הסטוריה    
אבי ההפטונומיה הוא Frans Veldman . נולד בהולנד, למשפחה נוצרית, לפני 89 שנה. מלחמת העולם השנייה השפיעה עליו עמוקות, חווה את התוצאות של חיים מנותקים מרגשות לצד מצבים בהם גילויי אהבה בעזרת מבט, מגע או מילה חוללו פלאים אצל אנשים. עם תום המלחמה חזר להולנד ושם החל בהפצת  תורתו: ההפטונומיה. לאחר שפרש לגמלאות, השתקע בעיירה אומס בדרום צרפת.  כתב מספר ספרים בנושא הפטונומיה, כולם בצרפתית. מסיבה זו, התפתחה ההפטונומיה בעיקר בארצות דוברות צרפתית כמו צרפת, שוייץ, בלגיה, גרמניה וספרד. היה לי הזכות להכיר אותו ולהיות תלמידו. איש מיוחד, מורה דגול בעל נוכחות מרשימה, אדם אוהב אדם. נפטר בהיותו פעיל וצלול בגיל 89 בינואר 2010 .

יישומים ושימושים של הגישה ההפטונומית
 יישומי ההפטונומיה נוגעים בכל השלבים של חיי האדם, מרגע ההתעברות ועד מותו. זה מתאפשר הודות לתהליכי ליווי מותאמים ספציפית לחיים שטרם הלידה, הילדות, הבגרות, הזקנה ואף תהליכי ליווי של בני אדם בשלבים סופניים.   ניכרת מאוד התפתחותה של ההפטונומיה בנושא בריאות הציבור, בעיקר ברפואה. בין המאפיינים של הרפואה המודרנית, ניתן למנות: התייחסות כמעט בלעדית להיבט האורגני של הבריאות (ופחות להיבט הרגשי), חדירה מאסיבית של הטכנולוגיה לתחום, קיצור זמן מפגש רופא-חולה, שיקולים משפטיים בתהליך קבלת החלטות, וכו'.   מאפיינים אלה, פוגמים בקשר מטפל מטופל, קשר אשר הינו חיוני לריפוי ושיפור מצבו הבריאותי של המטופל. ההפטונומיה אינה מתנגדת להתפתחות המדעית של הרפואה, מטרתה היא להפוך את הגישה הרפואית ליותר אנושית על מנת להפיק את המירב והמיטב מהתפתחות זו.   את ההפטונומיה ניתן ליישם במגוון מצבים כגון: פסיכותרפיה, ליווי אנשים החולים במחלה סופנית, אנשים בתהליך הסתגלות לאחר השתלת פרוטזה, הורים בשנה הראשונה להורותם, זוג בהריון ובלידה ועוד.

דילוג לתוכן