בניהול ד"ר קרלוס רוזנברג - רופא נשים מיילד ונתי רוזנברג - דולה

לאיזה תנאים תינוקות היו רוצים להיוולד?

זוגות יקרים,
 
כל תינוק שנולד הוא עולם ומלואו. כל תינוק הוא יחיד במינו וככזה, יש לו רצונות משלו, אופי וטמפרמנט משלו ועשוי להזדקק ברגע נתון לדברים שונים מזה שנולד שנייה לפניו.
 
יחד עם ייחודיותם, קיימת הזהות הקבוצתית המאחדת אותם. הם לא רק נראים דומים, יש בכל זאת צרכים משותפים. השאלה שאני מעלה כעת היא: מה הם הצרכים של תינוק ברגע לידתו? או במילים אחרות, מה הם התנאים הסביבתיים האופטימלים לקבלת יילוד? ברור שלכל אחד מאתנו יש תשובות לשאלות אלה, ובאחוזים ניכרים תשובותינו תהיינה חופפות.
 
רופא גינקולוג צרפתי Frederic Leboyer הקדיש זמן, מחשבה והרבה שנות פעילות לשאלות אלה. הוא, כמו אחרים, האמין כי הלידה מהווה סוג מסויים של טראומה עבור התינוק. הוא קידם את הרעיון שעלינו לרכך עבורו את התנאים הסביבתיים כדי למזער את טראומת הלידה. את רעיונותיו פרסם בספר שזכה להצלחה רבה: לידה ללא אלימות שיצא לאור ב 1970. לדבריו, תינוקות אשר נולדים בתנאים אופטימליים הם שמחים ורגועים.
 
מאוד קשה להוכיח ולכמת בדרך מדעית את היתרונות של הלידה לפי Leboyer על פני הלידות של ימינו. השיטה נשמעת הגיונית למדי ואצל רובנו מתקבל הרושם שגישתו נכונה. אני מציין  כאן כי התנאים של הגישה שלו, לא רק מיטיבים עם היילודים אלא גם עם היולדות עצמן. לידה ברוגע, משפרת את התנאים של היולדת במספר היבטים: מבחינה הורמונאלית רמת האוקסיטוצין עולה ורמת האדרנלין יורדת שכשלעצמו זה שינוי מבורך. מבחינת התודעה, הרבה יותר קל ליולדת "להיכנס פנימה" בתנאים של שקט ורוגע מאשר בסביבה קולנית ומוארת.
 
להלן הנקודות העיקריות של גישתו של ד"ר לבוייר:
 
1) אור חשוך או מעומעם בחדר לידה
2) מנמיכים קול, ומחלישים צפצופים של מכשירים של מוניטורים. ניתן להשמיע מוזיקת רקע נעימה
3) קובעים טמפרטורה חמימה בכל חדר לידה, לא רק בפינת התינוק. המנעות מאוויר צונן.
4) יש לאחוז ביילוד בעדינות, רכות וזהירות. לבוייר ממליץ להימנע ממשיכת הראש בעת היילוד ולאפשר לידה ספונטנית.
5) לבוייר ממליץ על חיתוך מאוחר של חבל טבור, עדיף לחתוך אותו לאחר הדופק בו, פסק. חיתוך מאוחר של חבל טבור מאפשר ליילוד להמשיך לקבל הורמונים אמהיים וחמצן. בנוסף, מאפשר לו להתחיל לנשום באופן ספונטני בקצב שלו.
6) אמבט חמים מייד עם לידת התינוק
7) הנחת היילוד על בטן אמו למגע עור עם עור.
 
לסיכום: מאוד קשה ואולי אפילו בלתי אפשרי לעשות מחקרים מבוקרים על מנת לבדוק את היתרונות של הגישה של דר לבוייר. אך גם אם הביסוס המדעי לא בנמצא, זה נשמע מאוד הגיוני שהגישה מיטיבה עם תינוקות. אישית, אם הייתי נולד עוד פעם, הייתי מאוד רוצה להיוולד לתנאים אלה.
שימו לב: בתור רופא מיילד עם הרבה שנות ניסיון בחדרי לידה בארץ אני יכול להבטיח לכם שהכל ישים גם בחדרי לידה בארץ. אתם יכולים לבחור גישה זו עבור התינוק הבא שלכם.

דילוג לתוכן