בניהול ד"ר קרלוס רוזנברג - רופא נשים מיילד ונתי רוזנברג - דולה

הערכת משקל עובר

למה בכלל עושים הערכת משקל עובר?

אנחנו הרופאים מעוניינים לדעת כל רגע ורגע איך עובר גדל ומתפתח. דרך אחת אשר מדגימה לנו איך עובר גדל, היא הערכת משקלו. הערכת משקל גוף ומדידת גודל איברים (ראש, בטן ועצם הירך) מספקים אומדן על גדילתו של עובר. כאן המקום לציין כי מדידה כלשהי באולטרה סאונד, אינה מדויקת במאת האחוזים והיא גוררת טעות של עד 15% ולפעמים אף יותר. הגורמים אשר עלולים להגדיל את שיעור הטעות הם בין היתר, מיעוט מי שפיר, תנוחות עובר מורכבות, השמנת יתר אצל האישה ההרה.

איך עושים הערכת משקל עובר?

מאז שמכשיר האולטרה סאונד נכנס לתמונה (בסוף שנות הששים) קל מאוד להאריך את המשקל של העוברים. במדינות מפותחות, השימוש באולטרה סאונד הפך לחלק בלתי נפרד בפגישות של מעקב הריון ואי אפשר לדמיין מעקב הריון ללא אולטרה סאונד.
דרך נוספת לאמוד את משקלו של עובר היא הערכת משקל קלינית. בדרך זו ניתן לאמוד את משקלו של עובר בעזרת מישוש בבטן של אישה הרה על ידי בודק מנוסה (מיילדת או רופא). לצורך המחשה בלבד ניתן לדמיין פעולה זו באופן דומה למה שירקן עושה כדי לשער את משקלו של אבטיח: הוא מחזיק את האבטיח בידיים ואומד את משקלו בגישה ידנית.
המחקרים ההשוואתיים שנעשו הראו כי אין הבדל בין שתי השיטות. הערכת משקל עובר אולטרסונוגרפית והערכת משקל עובר קלינית (בעזרת הידיים) מדייקות באותה המידה, ויש להן אותו שיעור של טעויות.
כאן המקום לציין כי עם למעלה מעשרים שנה כרופא נשים מומחה אני מאוד מנוסה בשתי השיטות ובאמת באמת, בשליש השלישי של ההריון אין הבדל בין השיטות בנוגע לטעות בהערכת המשקל של עובר.

מהו משקל עובר ממוצע?
 

לצורך השוואת המשקל הנמדד בעזרת אולטרהסאונד עם משקלים ממוצעים, משתמשים בפרמטר שנקרא אחוזון. למשל נניח מדגם של 100 עוברים כולם בשב' 27 . אחוזון 50 זה אותו משקל שמעליו יש 50 עוברים בעלי משקל גבוה ממנו, וחמישים עוברים הנותרים, עם משקל נמוך מזה. כדי לסבר את האוזן, אחוזון 50 לשב' 27 זה 1000 גרם, ואחוזון 50 בשב' 30 הוא 1500 גרם. לכן, משקל עובר ממוצע מוגדר לכל שבוע הריון וניתן להגדיר אותו ככל המשקלים הנמצאים בין אחוזון 10 לאחוזון 90 . למשל בשב' 40  אחוזון 10 הוא 2800 גרם ואחוזון 90 הינו 3900 גרם. שימו לב, בשב' 40 טווח המשקלים   2800-3900 הוא הטווח הנורמלי לתינוקות בנים. כל משקל בטווח הזה הוא תקין.

הערכת משקל עובר – משקל נמוך מהממוצע – פיגור בגדילה תוך רחמי – IUGR 

הרוב המכריע של המקרים בהם מוערך משקל נמוך מהממוצע אין מדובר בבעיה כלל. אלה עוברים עם משקל נמוך כמו למשל במקרה של זוג הורים בעלי קומה נמוכה מהממוצע אף הם. משקל מתחת לאחוזון 10 בכל שבוע הריון נתון מוגדר כפיגור בגדילה תוך רחמי, באנגלית intrauterine growth retardation –  IUGR. הסיבות למצב כזה יכולות להיות: גנטיות, זיהומיות ( CMV, TOXOPLASMA, ועוד), מטבוליות, מחלות אימהיות כמו יתר לחץ דם (רעלת הריון), שלייתיות (אי ספיקה שלייתית), קרישיות יתר ועוד.

הערכת משקל עובר – משקל גבוה מהממוצע – מאקרוזומיה

עובר במשקל גבוה הינו עובר שמשקלו מעל אחוזון 90 לכל שבוע הריון. מאקרוזומיה ("גוף גדול") מוגדרת מעל 4000 גרמים. הפחד בלידה של עוברים גדולים הינה האפשרות של כליאת כתף. מצב זה הוא מצב מסוכן בו בזמן הלידה, הראש יוצא והכתף נתקעת. במצב זה, יש לצוות המיילד אפשרות להפעיל נקיטות מיוחדות המשחררות את הכתף התקועה. קיימת מחשבה שאומרת שאצל עוברים בעלי משקל מאוד גבוה, הסיכוי שתהיה כליאת כתף הוא גבוה. לעומת פחדים וחששות אלה, המחקרים מוכיחים באופן חד משמעי ש:

1) 50% מהמקרים של כליאת כתף מתרחשים דווקא אצל עוברים מתחת ל 3.5 קג

2) לרוב המכריע של העוברים מעל 4000 גרם אין כליאת כתף, אלא יש להם לידות טובות.

האם נחוץ לדעת באופן מדויק מהו המשקל של העובר העומד להיוולד?

התשובה היא לא. 
כן היה עוזר לדעת האם העובר קטן מדי או גדול מדי, אך בכמה באמת מוערך משקלו לא תורם להתנהלות טובה יותר של הלידה. יותר מזה, האומדן המוקדם עלול להפריע במהלך הלידה. נעשו מחקרים שבדקו את הלידות של עוברים שנחשדו כעוברים גדולים ומצאו שבלידות אלה נעשו התערבויות בלידה בשיעור הרבה יותר גבוה מהממוצע כמו פקיעת קרומים, זירוז, ואקום, אפידורל  וניתוחים קיסריים. שיעור ההתערבויות זה, היה גבוה גם כאשר בדיעבד הסתבר כי נולדו ילדים בעלי משקל נורמלי ולא גבוה. קבוצת הביקורת היו הלידות של ילדים בעלי משקל מאוד גבוה אך עובדה זו לא הייתה ידועה לפני הלידה אלא הסתבר בדיעבד. וכאן המסר החשוב: כאשר אנחנו חושדים לעובר גדול ו"מדביקים תווית" לאישה "זהירות יש כאן עובר גדול", זה פועל לרעה ודווקא התוצאות המיילדותיות הן פחות טובות. האיזכור הכוזב "זהירות יש כאן תינוק גדול" פועל הן על הצוות המטפל והן על האישה ומפריע בתהליך הלידה.

מהי הבדיקה "הערכת משקל"

מדובר בבדיקת אולטרה סאונד הנעשית בין שב' 30-34 . באותה הבדיקה נמדדים הפרמטרים הרגילים (ראש, בטן ועצם הירך) ומוערך גם המשקל. הבדיקה היא לא מיוחדת כלל, בכל בדיקות האולטרסאונד הנערכות במשך ההריון בודקים את אותם הפרמטרים כולל הערכת משקל העובר. כל כך מדברים על הנושא של המשקל שכבר בבדיקה זו, נזרע הפחד של עובר עם משקל גבוה מהממוצע עם ההשלכות האפשריות של מצב זה.

מה אני מציע בנושא הערכת משקל עובר?

אני ממליץ כן להתעניין בנושא גדילת עובר אך באופן מאוזן ושקול. כדאי לדעת אם משקל העובר נמצא בטווח הנורמלי, אך אין צורך לדעת את משקלו המדויק כל רגע.  מה גם שהערכת משקל עובר היא רק הערכה וקיימות סטיות של עד 15% ויותר. ההתעסקות המוגזמת בנושא משקל העובר עלול במקרים מסוימים לאפשר לפחדים ולחששות לחלחל פנימה (הכוונה לנשים הרות ולצוות מיילד כאחד), ועל ידי כך להחליש את האמונה והביטחון ביכולת ללדת, גורם חיוני ביותר ללידה טובה ומוצלחת.

לקראת הלידה, אני ממליץ להתעניין באותה הדרך: האם התינוק העומד להיוולד הוא בעל משקל בטווח הנורמלי, קטן מדי או גדול מדי. במידה והוא מוערך בטווח הנורמלי, אין להתייחס למשקל המדויק.חשוב שההערכה של המשקל תכלול שני מרכיבים: אולטרה סאונד והערכת משקל עובר קלינית עי ידי רופא מנוסה. 

במידה והנכם מעוניינים להתייעץ בנושא גדילה ומשקל העובר ולעבור הערכת מצב מלאה הכוללת שיחה, אולטרסאונד, הערכת משקל קלינית (ידנית), סיכום ממצאים ופריסת אפשרויות, אנא צרו קשר  077-2032616

דילוג לתוכן